Tuesday, October 5, 2010

edisi cikgu-cikgi

hampir 2 tahun setengah aku meniti hidup di kampus IPG Tuanku Bainun ni and selama itu jugalah aku tak percaya yang akhirnya cikgu juga yang akan aku jadi kelak. dari sehebat- hebat pekerjaan hinggalah ke sesenang- senang punya kerja, langsung tak terlintas pun nak jadi cikgu. kira kalau dulu orang offer jadi cikgu, free- free je kot aku tolak. bukan kerja cikgu tak bagus, tapi entah. minat nak mendidik orang tu tak ada. tiada kecintaan.


lagi satu, layak ke aku? sob3 T______T



kalau dahulu, aku nak sangat jadi peguam. sempatlah merasa menjadi student jurusan guaman selama sebulan. sebab bagi aku, pemimpin yang berkaliber terdiri daripada golongan lawyer. pandai berbicara, bijak membuat keputusan, teliti, berdedikasi, and kalau perempuan lak nampak cam anggun je kan. dengan sut hitam putih, memang terserlah kredibiliti.


tapi kan,


bila terjun je aku dalam bidang perguruan ni, aku terpaksa akui. pemimpin yang baik sebenarnya ialah terdiri daripada golongan guru sendiri. bukan lawyer, bukan doctor, bukan polis dan sebagainya. bukan maksud aku golongan lain tidak layak menjadi pemimpin, tapi kalau dari sudut ciri yang ada pada guru yang seadanya, aku kira, guru memang mampu memimpin dan mentadbir dengan baik.


sebab guru mesti bertolak ansur, prihatin, peka, cergas, berkebolehan, anggun dan sebagainya. plus, jkalau ditanya dekat setiap guru, mereka mesti ada satu sense yang ingin sampaikan perkara yang benar even mungkin padah menantinya jika berkata benar. sebab kami kan guru. menyampai ilmu, nilai murni dan mendidik kan tugas kami ;) .


cikgu rajin :B



nak jadi cikgu serius tak senang. kalau tengok kerja cikgu kita masa sekolah dahulu, semua orang ingat macam senang. start kerja pukul 7.30, pukul 1 tengah hari dah boleh balik. cuti banyak, gaji pun boleh tahan. yeah, itu dari sudut apa yang kita nampak secara zahirnya, tapi dalamannya sumpah tak senang. aku malas nak ulas, sebab aku sendiri pun belum sah jadi guru lagi, baru guru pelatih. kalau dah grad nanti aku hebah lebih yeh ;) .


dan sebenci- benci dan seberontak berontak aku semasa dipaksa ibu bapa aku untuk masuk ke maktab, akhirnya jatuh cinta gak dekat profesion ini. doakan aku jadi guru yang baik ye. manalah tahu, anak- anak kamu, aku yang ajar. hihi ;D


saya guru malaysia 2013. :'D


P/s : ramai sebenarnya blogger yang jadi cikgu. antaranya Rhapsody Lin, sheril, seram sunyi, kak diba, kak ifa and ramai lagi malas nak buh link :D

potpetpotpet : ada orang request ai buat tutorial photoshop. insyaAllah next entry k ;)

5 comments:

Hasnah said...

Cik manis! lamaaa dh sisi xmasuk kat snie =)) Seronok nk baca manis membebel lagi hehe :D

Pinky Pixie said...

jadi cikgu yg baik taw cik manis.. hekhek..

bonaFIDE said...

gud luck! be a gud teacher eh. ;D

cik manis said...

kak asna : wuaaa rindunye :)))) . mekaseh kakak ;)

yati : hehe insyaAllah. mekseh :)


anom : time kaseh deq :)

atok said...

t`ingin nk cik manis aja atok hehe